Het uitgaanspatroon van jongeren is de laatste jaren sterk geëvolueerd.  Vroeger vulden megadiscotheken een groot deel van het weekend van de jeugd.  Er werden relatief grote afstanden afgelegd om zich ’s nachts te vermaken.  De lokale fuiven waren vroeger eerder uitzondering dan regel.

Tegenwoordig is er bijna elke week een fuif in Duffel.  Vooral de jeugdverenigingen chiro en scouts vullen elkaar goed aan en zorgen dat de jongens en meisjes bij wijze van spreken zich onder de kerktoren kunnen vermaken.  Dit is een mooie evolutie.  Risico’s in het verkeer worden beperkt.  Jongeren leren organiseren.  Lokale DJ’s ontwikkelen hun talenten.  Er wordt ingezet op veilig feesten.

De zaal in de Locht heeft de voorbije jaren zeker haar diensten bewezen.  Hoewel er in de loop van de jaren reeds een aantal aanpassingen werden doorgevoerd is het tijd voor een meer hedendaags onderkomen.  CD&V-Duffel wil in de nabije toekomst werk maken van het creëren van een moderne fuifzaal met meerdere mogelijkheden. De inplanting moet gebeuren op een centrale, toegankelijke plaats zonder al te veel overlast voor buurtbewoners.

CD&V-Duffel heeft in een werkgroep reeds de krijtlijnen getrokken voor een nieuwe fuifzaal maar wil de volgende weken met jongeren samenzitten om te luisteren naar hun ideeën  en voorstellen. Wij, CD&V Duffel, willen luisteren naar de noden in het Duffels uitgangsleven en samen met de jongeren een plan maken voor een zaal waar jongeren zich kunnen amuseren en die tevens praktisch is in gebruik en onderhoud.

Naast de tweede Netebrug waarvoor CD&V-Duffel ijvert, is een hedendaagse fuifzaal een absolute must voor Duffel.